torstai 29. tammikuuta 2009

Lamaannuttava myyntiartikkeli

Laman määritelmää ei ole samalla tavalla löydy talouslehdistä, oppikirjoista ja tenttikysymyksistä, kuin taantuman. Jälkimmäinenhän on viisaiden mukaan päällä, mikäli kaksi negatiivisen kasvun -- eli kutistumisen -- vuosineljännestä seuraa toistaan. Tervehdyttävä korjausliike tai ravisuttava romahdus, väliäkö hällä, puoli vuotta miinusmerkkisiä lukuja, niin taantumahan se vain on.

Lama on ihan toinen juttu. Sitä on paha panna aisoihin ja paha määritellä. Mutta ainakin The Economistin -- lehden, jonka luokittelu konservatiivi-liberaali -akselin puitteissa on puolestaan hankalaa -- mukaan on kaksi ominaisuutta, jotka riittävät julistamaan: Lama! Joko bruttokansantuote putoaa kymmenen prosenttia, tai taantuma venyy kolmivuotiseksi.

Kovin moni länsimaa ei ole moista kokenut sitten 30-luvun, joten Lama on paitsi tiibetiläinen guru, (sillä ihan toisessa vuoristossa elävällä elukalla on kaksi ällää) myös erisnimi Suurelle Lamakaudelle. Masentava Depression on viime vuosikymmenet lähes aina ollut The Great Depression. Paitsi merkityksettömissä paikoissa, kuten kaakkois-Aasiassa tai Brasiliassa. Näistä merkityksettömistä paikoista tosin toivotaan nyt maailman pelastajia.

Kovin moni länsimää ei siis ole kokenut. Itse asiassa vain yksi länsimaa on kokenut. Tietenkin rakas -- on maamme köyhä, siksi jää -- Suomi.

Luulisi olevan kysyntää konsulteille! Mitäpä siitä, jos eivät Nokian vekottimet kaupaksi mene, kun maalla olisi maailmalle tarjota joku miljoona lamaveteraania. Heidän elämänkokeumuksestaan tahtovat nyt ammentaa laskemattomat lomautetut ja irtisanotut ja bonuksissaan pettyneet. Luentotilaisuuksia, riipaisevia tv-tilityksiä, heristäviä sormia ja viisasta tuijottelua tyhjyyteen.

Kansainväliset uutisyhtiöt kaivelevat yliopistoista ja yritysten raunioista asiantuntijoitaan, joiden kirjaviisaus näyttäytyy naurettavana härmäläisen katkeruuden rinnalla. Keskiolutbaareista, vanhainkodeista ja psykiatrisilta osastoilta löytyy invalideja, joilla edellinenkään lama ei koskaan loppunut, ja nyt pukkaa uutta.

Tässä on Stubbin porukalle osaamisalue ja markkinarako ja brändi. EU heti tunnustamaan perinnetuotteeksi Herraviha.

Ei kommentteja: