torstai 5. toukokuuta 2011

Tulvivaa jatkoa

Lähinnä Mississippistä tulevat mieleen Mark Twain ja jokilaivat.

Mutta tämä Jokikomission paperi kertoo kuinka valtavasta, ja kovin vähän luonnonmukaisesta järjestelmästä on kysymys. Yksi maailman suurimmista joista haluaisi virrata ihan muualla, mutta ihminen ei anna.



Tulvien vastaisen sodan lähtökohtana on (pahimman tapauksen?) malli, jossa oletetut virtausmäärät näkyvät yllä olevassa kaaviossa. Kiusallisesti yksiköt ovat tuhansina kuutiojalkoina sekunnissa, joiden muuntaminen sivistyneeseen muotoon kuluttaa hermoja. Tuhat kuutiojalkaa on noin 30 kuutiometriä. Ja kuutiometrissä on noin 35 kuutiojalkaa. Paras vain seurata lukujen suhteita, ja unohtaa yksiköt kerrassaan.

Vastikään räjäytetty valli avasi Birds Pointin tulvaväylän vasemmalla ylhäällä. Aikaisemmin sitä on käytetty vain kerran, 1937. Ratkaisu helpottaa hetkeksi painetta ylävirralla, mutta koska vesimassat väistämättä palaavat pääuomaan, ei oleellista vaikutusta alavirtaan -- seuraavien viikkojen tapahtumiin -- ole.

Kaksi Meksikonlahteen avautuvaa väylää alhaalla ovat itse Mississippi, joka kulkee New Orleansin lävitse ja Atchafalaya-joki Morgan Cityn pikkukaupungin puolella. Näiden kahden joen keskinäisistä virtaussuhteista pitää huolta häkkyrämäinen Old Riverin ohjausjärjestelmä, jossa haarautuminen tapahtuu.

Oleelliset tulvaväylät ovat Bonnet Carre New Orleansin yläpuolella, ja Morganza ennen Baton Rougea. Mikäli virtausmäärä New Orleansissa meinaa nousta raja-arvoksi asetetun 1,25 miljoonan kuutiojalan sekunnissa yläpuolelle, avataan Bonnet Carre, joka pystyy ohjaamaan 250 000 kuutiojalkaa sekunnissa Pontchartrain-järven kautta mereen. Näitä portteja on aika-ajoin jouduttu käyttämään, viimeksi vuonna 2008.

Ylempänä, ennen Baton Rougen kaupunkia sijaitsee Morganza. Se pystyy siirtämään 600 000 kuutiojalkaa sekunnissa Atchafalaya-joen suistoon. Tämä tarkoittaisi valtavia tulvia alueelle ja Morgan Cityn pikkukaupunkiin. Nämä portit on avattu vain kerran, eikä silloinkaan varsinaisesti suuren veden korkeuden takia. Vuoden 1973 tulva oli lähellä tuhota Old Riverin ohjausjärjestelmän, ja Morganzan aktivoinnilla pystyttiin helpottamaan painetta tätä elintärkeää rakennelmaa kohtaan.

Tänä vuonna Morganza todennäköisesti avataan ensimmäisen kerran suunnitellun tulvamallin mukaisesti.

Lisäksi Ohjausjärjestelmän länsipuolella sijaitsee Länsi-Atchafalayan tulvaväylä. Muita suojavalleja matalamman osuuden pitäisi antaa itsestään periksi veden noustessa tarpeeksi korkealle, ja aktivoida alue. Valli voidaan tietysti myös räjäyttää tarkoituksella. Tämä sulakevalliksi kutsuttu rakennelma on viimeinen turvajärjestelmä, eikä sitä ole koskaan tarvittu.

J.K. Natchez? Eikös se ollut siipirataslaivan nimi Lucky Lukessa?

Ei kommentteja: